Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

- snabb och enkel mätning
- mät i verkstaden eller när du är i farten
- skriv ut eller spara resultatet

Sedan flera år tillbaka brukar batteriet vara den primära orsaken till att bilar går sönder. För att verkstadskunder inte ska behöva bli stående med sina bilar är det viktigt att man med jämna mellanrum testar batterier på äldre bilar. Numera kan man beställa en särskilt effektiv och digital batterimätare från KS Tools. Mätaren är avsedd för alla traditionella 12- eller 24-volts system. Det finns en termoskrivare i det här verktyget, något som är särskilt praktiskt om man vill kunna skriva ut testresultatet när man arbetar med fordonet. Den här mätaren, som utmärker sig genom det kompakta konstruktionssättet, testar alla tillämpliga batterivärden. Den digitala 12 V/24 V-batteri- och laddningssystemmätaren med inbyggd skrivare har KS Tools-artikelnumret 550.1649.

Testa alla batterier
När man ska testa batterier får arbetet inte vara för pillrigt. Batterimätaren från KS Tools är därför det perfekta valet. Med den här mätaren testar du blysyra-,, gel-, våtcells-, MF-, VRLA-, EFB-, AGM flat-, AGM spiral- och djupcykelbatterier. Tack vare den mycket överskådliga skärmmenyn manövrerar man mätaren på ett enkelt och intuitivt sätt. Du får snabbt reda på testresultatet från den inbyggda termoskrivaren. Detta är mycket praktiskt, eftersom montören på det här sättet kan demonstrera för kunden att batteriet inte var tillräckligt effektivt innan batteribytet genomfördes. Med mätaren testar man batterinivån, laddningsnivån, den inre resistansen och strömvärdet vid kallstart. Dessutom kan man testa startbatterier, startmotorer och mäta laddningskretsar.

Kontrollera batteriets prestanda
En fördel med den här mätaren är att bilexperter kan få reda på batteriets prestanda. Det händer nämligen ofta att det inte längre finns kvar några uppgifter om detta på demonterade batterier. Hela testförloppet kan följas från menyn så att även mindre insatta personer omgående får ett användbart testresultat. Det utskrivna resultatet är vattentätt, eftersom verktyget kompenserar för omgivningstemperaturen. Om man inte vill skriva ut testresultatet med den inbyggda skrivaren kan man antingen spara det i verktyget på ett SD-kort eller överföra det via kabel till en dator och sedan skriva ut därifrån eller fortsätta bearbeta det.

Praktiskt tillbehör
På batterimätaren sitter det två plasthöljda krokodilpolsklämmor för anslutning av batteriet. Mätningen tar så kort tid att batteriet inte överbelastas. Den upplysta digitala displayen går lätt att läsa av vid både mörka och starka ljusförhållanden och tack vare den 1,60 meter långa kabeln är det inget problem att arbeta flexibelt.
Batterimätaren inklusive tre termopappersrullar, minneskort och en USB-datakabel levereras i en praktisk förvaringsväska.

Nedladdningar
Ange siffrorna i textfältet nedan

Fält markerade med asterisk * är obligatoriska.